În anii tinereţii lui Haralambie, Biserica a fost zguduită de schimbarea calendarului, din care pricină credincioşii s-au împărţit în două tabere, care se luptau între ele. Prima susţinea ascultarea față de Biserică, a doua, ataşându-se de calendarul tradiţional, nu accepta sub nicio formă schimbarea. La această a doua grupare s-au alipit şi rudele lui Haralambie, precum şi el însuşi, care nu a întârziat să ajungă conducător al acestei grupări. În ea se aflau, aşa cum povesteşte el însuşi, creştini evlavioşi, simpli şi curați care, crezând că se luptă pentru dreptate, şi-au asumat lupta până la cunoscutele prigoane pe care le-au îndurat.
Printre ei se distingea un creştin evlavios, o persoană între două vârste, necăsătorită, care se numea Ilie. Haralambie, de îndată ce şi-a dat seama de viața virtuoasă şi de râvna lui pentru nevoință, nu s-a mai despărţit de el până în ziua plecării lui în Sfântul Munte. Cunoştinţa lui cu acest creştin a constituit prima etapă în viața duhovnicească a lui Haralambie. Din acea zi a început să părăsească acele preocupări lumeşti, iar admiratorii lui au început să-i piardă urmele.
Şi-a făcut un program ascetic foarte aspru, pe care l-ar invidia şi mulţi asceţi ai zilelor noastre. Ziua lucra, iar noaptea priveghea. Cu toate că ara cu animale, de multe ori de dimineaţa până seara, în timpul posturilor se îndestula numai cu mâncare uscată şi numai o dată în zi, la ceasul al nouălea (ora 3 după-amiază). A renunţat cu desăvârşire la mâncarea de carne şi priveghea multe ore, în fiecare noapte. „Atunci când mergeam la hramurile bisericilor, ne spunea Stareţul, ca să-mi vând lucrul de mână, mă duceam acolo încă de la miezul nopţii. Căutam un loc potrivit pentru a-mi întinde lucrurile spre vânzare şi făceam mii de metanii, iar apoi pravila citită şi Rugăciunea lui Iisus. Când se lumina de ziuă şi începeau să vină ceilalţi vânzători, eu aveam terminate toate îndatoririle mele duhovniceşti şi începeam munca”.
(Monahul Iosif Dionisiatul, Starețul Haralambie – Dascălul rugăciunii minții, traducere și editare de Ieroschimonah Ștefan Nuțescu, Editura Evanghelismos, București, 2005, pp. 29-31)
Citeşte şi:
- VIAŢA PĂRINTELUI HARALAMBIE DIONISIATUL. Antrenament pentru viața la mănăstire
- VIAŢA PĂRINTELUI HARALAMBIE DIONISIATUL. Prima impresie a fost descurajatoare
- VIAŢA PĂRINTELUI HARALAMBIE DIONISIATUL. Peşterile de la Sfânta Ana Mică
- VIAŢA PĂRINTELUI HARALAMBIE DIONISIATUL. În Drama, noile piedici
- VIAȚA STAREȚULUI HARALAMBIE DIONISIATUL. FĂGĂDUINŢELE
- VIAȚA STAREȚULUI HARALAMBIE DIONISIATUL. ÎNTOARCEREA. LEONIDAS ÎNGENUNCHEAT ÎN FAŢA ICONOSTASULUI
- VIAŢA PĂRINTELUI HARALAMBIE DIONISIATUL. IZBĂVIREA MINUNATĂ PRIN AJUTORUL SFÂNTULUI MARE MUCENIC GHEORGHE
- VIAȚA STAREȚULUI HARALAMBIE DIONISIATUL. PRIZONIER ÎN BULGARIA (1941) ŞI PERIPEŢIA CU COMITAGIII
- VIAȚA STAREȚULUI HARALAMBIE DIONISIATUL. NOUA PROBLEMĂ DUHOVNICEASCĂ
- VIAȚA STAREȚULUI HARALAMBIE DIONISIATUL. OCUPAŢIILE DIN TIMPUL LIBER
- VIAȚA STAREȚULUI HARALAMBIE DIONISIATUL. HARALAMBIE
- VIAȚA STAREȚULUI HARALAMBIE DIONISIATUL. UN EXEMPLU DE MARE ÎNŢELEPCIUNE
- VIAȚA STAREȚULUI HARALAMBIE DIONISIATUL. IZBĂVIREA LUI LEONIDAS DE LA UN ÎNFRICOŞĂTOR NAUFRAGIU
- VIAȚA STAREȚULUI HARALAMBIE DIONISIATUL. NUNTA LUI LEONIDAS
- VIAȚA STAREȚULUI HARALAMBIE DIONISIATUL. DEZRĂDĂCINAREA DIN PONT
- VIAȚA STAREȚULUI HARALAMBIE DIONISIATUL. OBÂRȘIA.